Virksomhetens art og overordnede målsettinger
Akershus KollektivTerminaler FKF (heretter AKT) har som formål å forvalte og sørge for drift og utvikling av fylkeskommunens faste eiendom knyttet til kollektivformål.
Ved utgangen av 2019 omfattet virkeområdet til foretaket følgende:
- Bussterminaler (Akershus og Oslo)
- Bussanlegg (Akershus)
- Fergeterminaler (Akershus og Oslo)
- Innfartsparkeringer (Akershus)
- Sykkelparkeringer (Akershus)
- Knutepunkter (Akershus og Oslo)
- Sjåførfasiliteter (Akershus og Oslo)
AKT er fylkeskommunens kompetanseorgan i spørsmål om planlegging, bygging og drift av denne delen av kollektivinfrastrukturen. Dette innebærer tett samhandling og løpende kontakt med de andre aktørene innen kollektivtrafikk i Akershus og Oslo. Styret har lagt stor vekt på et konstruktivt og aktivt samarbeid med alle aktuelle aktører, private så vel som offentlige. AKT er i tillegg forretningsfører for Vaterland Bussterminal AS, som eier Oslo Bussterminal, og har drift, forvaltning og utvikling av denne terminalen. På eiersiden av Vaterland Bussterminal AS er henholdsvis Akershus fylkeskommune og Oslo kommune.
Viktige målsettinger styret satte for AKT i 2019, var løpende
videreutvikling av brukerrettet drift, forebyggende sikkerhetsarbeid og en god
økonomistyring.
AKT’s samfunnsoppdrag er brukerrettet. Brukergruppene omfatter både reisende,
leietakere og operatørene som benytter terminaler og bussanlegg.
Nasjonal Transportplan (NTP) legger til grunn at kollektivt, sykkel og gange skal ta veksten i den regionale persontrafikken. AKT bidrar til dette bærekraftige målet, ved å tilby brukerne kollektivterminaler der det er trygt og sikkert å ferdes, godt skiltet og enkelt å finne frem. Terminalene skal være universelt tilrettelagt slik at flest mulig har anledning til å velge kollektivt.
For at flere skal reise kollektivt må reisen starte og slutte på en god måte, derfor er det viktig at AKT kan tilby godt vedlikeholdte, moderne og innbydende bygg og områder, med best mulig fasiliteter. Sykkelparkering bestreber foretaket seg på å tilby i tilknytning til alle større kollektivterminaler. Terminaler og knutepunkter oppgraderes slik at kjøre- og oppholdstid blir kortest mulig og at reisende får en mest mulig effektiv reisehverdag.
Styret er opptatt av at AKT er organisert slik at det gir en best mulig effektiv og rasjonell drift.
Året har vært sterkt påvirket av fylkeskommunens arbeid med sammenslåing av tre fylker. Dette har også påvirket styrets arbeid, og videreføring av strategiarbeid og organisasjonsutvikling i AKT har vært stilt i bero på grunn av dette. Organisasjonen er likevel godt forberedt for endrede og nye oppgaver.
Styrets aktiviteter
Styret har i 2019 avholdt 6 styremøter og behandlet 58 saker. Det har vært gjennomført to kontaktmøter med fylkesutvalget.
I 2019 har styret og ledelsen hatt særskilt fokus på:
- Økonomistyring
- Beredskap og sikkerhet
- Risikostyring og internkontroll
- Utredning av reklamefinansiering
- Ferdigstillelse av tre store prosjekter, hhv Kjul Bussanlegg, Leiraveien Bussanlegg og Oslo Bussterminal, i tillegg til flere mellomstore og mindre prosjekter
- Forberedelser til fylkessammenslåing
Helse, miljø og sikkerhet
Et inkluderende arbeidsliv er en viktig sak for styret, likeledes
at hovedtariffavtalen følges, og at foretaket har en våken holdning i forhold
til sosial dumping og korrupsjon. AKT er tilknyttet Oslo kommunes avtale som
følger:
«Oslo kommune skal følge opp at leverandører
etterlever forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Som et
supplement og støtte til kommunens virksomheter har kommunen inngått avtale med
revisjons- og konsulentselskaper. Dette er en avtale som offentlige
virksomheter i hele landet har hatt anledning til å knytte seg til, som skal
sørge for mer effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet».
Arbeidsmiljøet i AKT er godt og stabilt. Det er svært sjelden noen leverer
oppsigelse, og summen av utviklingssamtalene gjennom året taler sitt klare
språk om trivsel. Det ble i 2019 ikke prioritert fra Akershus fylkeskommune å
gjennomføre medarbeiderundersøkelse, grunnet økte leveringer til
fylkessammenslåing. AKT utførte heller ikke noen separat medarbeiderundersøkelse
dette året.
Vernerunder er gjennomført ved henholdsvis driftsavdelingen, Oslo Bussterminal og i administrasjonen. Det ble ikke avdekket avvik av psykososial- eller miljømessig karakter. Sykefraværet i AKT var på 8,8 prosent for 2019. Langtidsfraværet (over 16 dager) lå på 5,7 prosent for 2019, mens korttidsfraværet (arbeidsgiverperioden) var på 3 prosent. Foretaket følger opp sykefraværet og legger til rette der det er mulig for å få folk raskere tilbake på jobb. Det er ikke oppgitt at det er arbeidsrelaterte forhold som ligger til grunn. Styret er opptatt av tett oppfølging av sykefraværet.
Foretaket hadde 2019 52 ansatte, fordelt på henholdsvis 37 fast ansatte, 10 tilkallingsvikarer og 5 sommervikarer. Av de fast ansatte og tilkallingsvikarene, var det 16 kvinner og 31 menn, og gjennomsnittsalder var 48,8 år.
Ytre miljø
Styret er opptatt av helse, miljø og sikkerhet. AKT sørger for å redusere utslipp til luft, grunn eller vann fra terminaler og bussanlegg. Ved stoppesteder, terminaler og bryggeanlegg er man opptatt av at det skal være rent, ryddig og trivelig, og alle skal føle seg trygge. Utstyr, møbler og installasjoner skal fungere. Trafikksikkerhet har høyeste prioritet, slik at personskader ikke skal forekomme. Forebygging av uønskede hendelser er en del av AKTs daglige virksomhet.
Foretaket jobber planmessig med tiltak for å redusere energiforbruket og belastningen på det ytre miljøet, i tråd med fylkeskommunens klima- og energihandlingsplan og overordnede nasjonale mål. Det ble tidlig på året klart at det kommende storfylket Viken ville legge betydelig vekt på oppfølgingen av FN’s bærekraftsmål, hvilket foretaket begynte å forholde seg aktivt til løpet av 2019. Konkretiseringen av disse målene i hverdagen vil foretaket jobbe videre med framover i samråd med Viken fylkeskommune. Ruter la i 2019 ned et betydelig arbeid med implementering av bærekraftsmålene for sin virksomhet, som foretaket er velkomment til å benytte seg av. Foretaket deltok på flere workshops og samlinger i kollektivfamilien med FN’s bærekraftsmål som tema i året som gikk.
Økonomi
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskapet og balansen for 2019 med tilhørende noter, en riktig fremstilling av driften og foretakets finansielle stilling. Det har ikke inntrådt hendelser etter avslutningen av regnskapsåret som er av betydning ved bedømmelse av foretaket utover det som er nevnt i årsrapporten.
Årsregnskapet består av et driftsresultat og et investeringsresultat.
Drift
AKT hadde i 2019 en omsetning på 98 mill. kroner, som er 20 mill høyere enn året før.
Hovedårsaken til økningen i omsetning skyldes flere anløp av busser ved Oslo Bussterminal, samt økt tilskudd i forbindelse med overtakelse av drift, vedlikehold og forvaltning av Leiraveien bussanlegg i 2019. På Leiraveien Bussanlegg har det vært behov for betydelige vedlikeholdsarbeider i 2019.
Kostnadseffektivitet har vært et fokusområde de siste årene. Tabellen nedenfor viser at lønnskostnadene er relativt stabile, på tross av betydelig økt omsetning.
Akershus Fylkeskommunes overføring var
på 77,8 mill. kroner, hvorav 31,6 mill. kroner var til dekning av investeringer.
Foretakets hovedfinansieringskilder
er:
- Salgsinntekter (47%)
- Anløpsinntekter (45%)
- Annen driftsinntekt (8%)
Driftsregnskapet for 2019 viser et mindreforbruk på kr. 2 829 472. Hovedårsaken til mindreforbruket skyldes drift av Leiraveien bussanlegg og Kjul bussanlegg.
Investeringer
Leiraveien bussanlegg har vært det største prosjektet i 2019 med en total kostnad på ca. 41,3 millioner kroner (brutto) hvor investeringer utgjør 28,4 millioner kroner og vedlikehold utgjør 12,9 millioner kroner. Flere av de mindre prosjektene er tilpasning av terminaler til universell utforming.
Foretakets kontantbeholdning pr
31.12.2019 var på 35,3 mill. kroner i form av bankinnskudd.
Forutsetning for
fortsatt drift
Årsregnskapet er avlagt under forutsetning om fortsatt drift
Årsresultat
og disponeringer
Fra og med 2016 ble det innført ny beregningsmodell basert på selvkostprinsippet ved driften av Oslo Bussterminal. Anløpsavgiften ved Oslo bussterminal er ikke økt siden 1.7.17
Driften av øvrige terminaler gikk med overskudd på kr. 2 829 472.
Styret foreslår at det fremlagte regnskapet fastsettes som foretakets resultatregnskap og balanse for 2019.
Årets resultat, regnskapsmessig mindreforbruk i driftsregnskapet kr. 2 829 472 foreslås disponert som følger:
Kr. 820 094 til disposisjonsfond
Kr. 2 009 378 til dekning av udekket merforbruk i investeringsregnskapet Investeringsregnskapet for 2019 legges frem med et udekket merforbruk på kr. 2 009 378.
Regnskapsmessig merforbruk tatt fra driften | -2 009 378 |
Bruk av eget disposisjonsfond | – 1 136 582 |
Investeringsinntekter | -34 717 368 |
Lysaker brygge – UU | 44 860 |
Lørenskog BT – UU | 1 589 423 |
Sandvika BT | 228 982 |
El-bussladning Oslo BT | 1 008 011 |
Kløfta BT – utredning UU | 154 130 |
Sørumsand BT- utredning UU | 218 410 |
Eidsvoll stasjon – utredning UU | 128 679 |
Skedsmo BT – utredning | 121 464 |
Sandvika – nytt overvåkningssystem | 293 900 |
Årnes BT- modernisering og oppgr. UU – bygg | 500 000 |
Eidsvoll stasjon- modernisering og oppgr. UU – bygg | 300 000 |
Kløfta BT- modernisering og oppgr. UU – bygg | 300 000 |
Eidsvoll verk BT- modernisering og oppgr. UU – utredning | 114 507 |
Årnes BT- modernisering og oppgr. UU – utredning | 130 026 |
Eidsvoll Verk BT-modernisering og oppgr. UU bygg | 220 000 |
Nesoddtangen fendring | 729 246 |
Sjåførfasiliteter i Vest | 152 345 |
Leiraveien bussanlegg – kjørebaneløfter | 1 188 732 |
Leiraveien bussanlegg- rehabilitering – vaskehall mm | 1 262 333 |
Leiraveien bussanlegg- tilrettelegging for elektriske busser (Parkering i sør) | 14 789 104 |
Leiraveien bussanlegg – tilrettelegging for leddbuss (Parkering i nord) | 11 151 816 |
Kjernekapitalinnskudd AFPK | 91 400 |
Investeringskostnader | 34 717 368 |
Resultat | 0 |